PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA    

 

 

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

INFORMATYKA
dla klas IV, V, VI, VII, VIII

1.        Na zajęciach obowiązują: 

a)    podręcznik: „Lubię to!” autor: Michał Kęska (kl. IV, V, VI) i Grażyna Koba (VII, VIII), owinięty i podpisany na wierzchu, 

b)   zeszyt w kratkę 60. lub 90. kartkowy – może być ten sam do kl. IV-VIII, owinięty i podpisany na wierzchu, 

c)    w okresie pandemii przyniesione ze sobą rękawiczki jednorazowe zakładane przez ucznia przed lekcją. W wyjątkowych przypadkach rękawiczki dostępne są u nauczyciela prowadzącego zajęcia. 

2.        Ogólne zasady oceniania zgodne ze statutem.  

a)    Uczniowie zostają zapoznani z regulaminem pracowni komputerowej, zasadami BHP, wymaganiami edukacyjnymi oraz przedmiotowymi zasadami oceniania na pierwszej lekcji, 

b)    PSO jest do wglądu w ciągu roku szkolnego dla uczniów i rodziców na szkolnej stronie internetowej, 

c)    Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne oraz zachowanie ucznia, 

d)   Oceny postępów uczniów są na bieżąco wpisywane do e-dziennika, 

e)    Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób ustny, 

f)     Na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub poradni specjalistycznej, wymagania edukacyjne zostaną dostosowane do potrzeb psychofizycznych i możliwości edukacyjnych ucznia. 

3.        Obszary aktywności ucznia oceniane na lekcjach informatyki: 

a)    Przestrzeganie regulaminu pracowni oraz BHP, 

b)    Umiejętność obsługi zestawu komputerowego, 

c)    Posługiwanie się prawidłową terminologią informatyczną, 

d)   Szanowanie własności intelektualnej, stosowanie się do zasad netykiety, 

e)    Praca z programem komputerowym – rozwiązywanie problemów przez zastosowanie odpowiednich metod wykonania zadania, dobór właściwych narzędzi, kreatywność i pomysłowość oraz poprawność wykonania zadania, 

f)     Postawa ucznia na lekcjach: aktywność, pilność, własna inicjatywa i zaangażowanie, 

g)    Umiejętność współpracy w zespole, pomoc koleżeńska. 

4.        Zasady oceniania poszczególnych form aktywności: 

a)    Ocenie podlegają:  

  • sprawdziany,  

  • kartkówki,  

  • zadania praktyczne z komputerem,  

  • odpowiedzi ustne,  

  • praca na lekcji,  

  • zaangażowanie,  

  • prace dodatkowe, 

  • szczególne osiągnięcia, 

b)    Każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu semestru minimum 2 oceny, 

c)    Uczeń może być nieklasyfikowany, jeżeli jego frekwencja na lekcjach jest mniejsza niż 50%, 

d)   Sprawdziany zawsze poprzedzone są powtórzeniem obowiązującego materiału i zapowiadane co najmniej tydzień wcześniej. Mogą to być sprawdziany pisemne lub praktyczne (w formie ćwiczeń sprawdzających umiejętność obsługi programów komputerowych lub testy), 

e)    Uczeń nieobecny na sprawdzianie, powinien go napisać lub wykonać w terminie wyznaczonym przez nauczyciela, 

f)     Uczeń ma możliwość poprawienia każdej oceny niższej niż celująca, 

g)    Ocenę ze sprawdzianu uczeń możne poprawić w ciągu 2. tygodni,

h)    Poprawiać ocenę można tylko 1 raz. Ocena z poprawy zastępuje ocenę dotychczasową, 

i)      Uczeń obecny na lekcji odmawiający odpowiedzi ustnej, pisemnej, sprawdzianu, ćwiczeń z komputerem, otrzymuje ocenę niedostateczną, 

j)      Uczeń może 2 razy w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji lub brak zeszytu, co będzie skutkowało wpisem do e-dziennika „np.” w ocenach oraz uwagą do rodzica, 

k)    Uczeń nieobecny na lekcji ma obowiązek uzupełnić swoją wiedzę i umiejętności o treści, które były omawiane na zajęciach w czasie jego nieobecności. Zobowiązany jest również do uzupełnienia notatek i napisania zaległych prac pisemnych w terminie wyznaczonym przez nauczyciela. 

 

5.        Przedziały procentowe do ocen cząstkowych:

 


Sprawdziany, testy
 


Pozostałe formy aktywności
 


Ocena

 


Przedział procentowy

 


Ocena

 


Przedział procentowy

 

6

100%

6

98% - 100%

6-

98% - 99%

5

90% - 97%

5+

96% - 97%

4

73% - 89%

5

92% - 95%

3

50% – 72%

5-

90% - 91%

2

30% - 49%

4+

84% - 89%

1

0% - 29%

4

79% - 83%

 

 

 

 

 

 

 

 

4-

73% - 78%

3+

67% - 72%

3

56% - 66%

3-

50% - 55%

2+

45% - 49%

2

35% - 44%

2-

30% - 34%

1

0% - 29%

 

6.        Podsumowanie osiągnięć 

a)    Uczeń otrzymuje za swoje osiągnięcia w danym roku szkolnym oceny: śródroczną i roczną na podstawie ocen cząstkowych ze wszystkich form aktywności.  

b)    Oceny śródroczne i roczne wystawia nauczyciel uczący biorąc pod uwagę stopień opanowania treści programowych przez poszczególnych uczniów. 

 

 Opracowali:

 

 

 

 

 

 

mgr

 Ewa Mularczyk

 

 mgr

 Paulina Sarbinowska

 

 mgr

 Marcin Łuczak

 

 dr inż.

Krzysztof  Łysek


 

KRYTERIA OCENIANIA

Ocena celująca

1.    Uczeń w zakresie wiedzy i umiejętności ma opanowane w pełni wszystkie treści programowe.

2.    Samodzielnie rozwija własne uzdolnienia.

3.    Przestrzega dyscypliny na lekcjach.

4.    Przestrzega przepisów BHP.

5.    Jest zawsze przygotowany do zajęć.

6.    Samodzielnie i starannie wykonuje zadania na komputerze.

7.    Rozumie język informatyczny.
 

Ocena bardzo dobra

1.     Uczeń opanowuje pełen zakres wiedzy i umiejętności (z niewielkimi brakami) określony w programie nauczania.

2.     Samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne.

3.     Przestrzega dyscypliny na lekcjach.

4.     Przestrzega przepisów BHP.

5.     Jest zawsze przygotowany do zajęć.

6.     Samodzielnie i starannie wykonuje zadania na komputerze.

7.     Rozumie język informatyczny.
 

Ocena dobra

1.     Uczeń opanowuje w stopniu dobrym wiadomości i umiejętności określone w programie nauczania.

2.     Jest przygotowany do lekcji.

3.     Przestrzega przepisów BHP.

4.     Wykonuje zadania na komputerze.
 

Ocena dostateczna

1.    Uczeń opanowuje w stopniu wybiórczym wiedzę i umiejętności określone w programie nauczania.

2.    Jest słabo przygotowany do lekcji.

3.    Umie wykonać proste czynności na komputerze przy pomocy nauczyciela.
 

Ocena dopuszczająca

1.     Uczeń ma trudności w opanowaniu minimum wiedzy i umiejętności w zakresie programu nauczania.

2.     Jest często nieprzygotowany do zajęć.

3.     Często łamie przepisy dotyczące bezpieczeństwa.

4.     Ma problemy z wykonaniem prostych zadań na komputerze, nawet przy pomocy nauczyciela.
 

Ocena niedostateczna

1.     Uczeń nie opanowuje wiadomości i umiejętności określonych minimum programowym.

2.     Nie jest w stanie wykonać na komputerze prostych zadań o niewielkim stopniu trudności, nawet przy pomocy nauczyciela.

3.     W ciągu roku szkolnego nie wykonuje żadnej kartkówki, sprawdzianu, zleconych zadań.

 

 Opracowali:

 

 

mgr

 Ewa Mularczyk

  

 mgr 

 Paulina Sarbinowska

 

 mgr 

 Marcin Łuczak

 

dr inż.

 Krzysztof  Łysek